Slovenské a kvalitné

Autor: Barbora Valková | 2.3.2014 o 14:37 | (upravené 2.3.2014 o 17:36) Karma článku: 5,19 | Prečítané:  221x

Spoločnosť Starý Otec prostredníctvom svojich šiestich predajní ponúka Bratislavčanom solídne potraviny výlučne od výrobcov zo Slovenska. Nájdete v nich produkty malých a stredných podnikateľov, ktorí ešte stále vyrábajú poctivo a kvalitne.

Cez štyridsať percent mäsového sortimentu si firma vyrába sama, prevádzkuje aj vlastnú pekáreň. „Máme tak istotu, že výrobky spĺňajú naše požiadavky," vysvetľuje prevádzkový riaditeľ Jozef Piroško. „Prvoradá je kvalita. Ak nenájdeme vhodného dodávateľa, pustíme sa do toho sami. Vyrábame si napríklad vlastnú šunku s 95-percentným obsahom mäsa, bez emulgátorov a zvýrazňovačov chutí. V maximálnej možnej miere sa vyhýbame chémii v potravinách."

Firma sa snaží vsadiť na prírodné suroviny. Dodávateľovi zadala špeciálnu požiadavku na zaváraniny s cukrom, pretože na trhu boli k dispozícii slovenské výrobky len s umelým sladidlom. „Na zloženie máme veľmi prísne kritéria. Do predajní nezoberieme potraviny, ktoré majú podozrivé zložky, či už z hľadiska ľudí citlivých na chémiu v jedle, alergikov alebo detí. Záleží nám na tom, čo ľudia jedia. Slovenský pôvod nie je pre nás zďaleka jediným kritériom." Jedna z ďalších požiadaviek, ktoré sú na výrobky kladené, je, aby bol každý kus jednoznačne identifikovaný producentom. „Každý produkt musí mať svojho konkrétneho dodávateľa. Nemáme radi prívlastky typu ,vyrobené v EÚ'," hovorí Piroško.

S tipmi na zaujímavý sortiment prichádzajú aj samotní zákazníci. Nie vždy je ľahké takýto tovar zohnať: „Napríklad také sirupy. Neviem nájsť výrobcu, ktorý by spĺňal naše požiadavky, mal všetky potrebné povolenia a zároveň nebol vo veľkých obchodných sieťach." Spoločnosť sa snaží ľuďom ponúkať také produkty, ktoré Bratislavčania inde nenájdu. „Nemá pre nás význam ponúkať rovnaký tovar, ako má povedzme hypermarket o 20 metrov ďalej. Chceme, aby si ľudia k nám chodili kupovať niečo odlišné."

Problémy výrobcov

Podľa Piroška počet slovenských producentov pomaly rastie. Zlom nastal v deväťdesiatych rokoch, kedy sa nedostatočne chránený trh nebol schopný vyrovnať so zahraničnou konkurenciou a zmenou štruktúry dopytu. Prežili iba tí, ktorí o to mali naozajstný záujem a dokázali sa rýchlo prispôsobiť. Našťastie sa k nim pridávajú stále noví.

Častým problémom tých slovenských výrobcov, ktorým sa podarilo prečkať nepriaznivé obdobie, je kolísavá kvalita. Keď dostanú väčšie množstvo objednávok v krátkom čase, kvalita produktu ide dole. Neplatí to o všetkých. Z tohto pohľadu sa firme Starý Otec osvedčili napríklad mäsovýroby Gašparík z Trnavy, či Štefan Knižka z Hranovnice.

„Slovenskí výrobcovia sú dobrí v tom, čo robia, ale nie sú to obchodníci ani marketéri." Slováci vedia dodať vlastné zubné pasty, pracie prášky alebo detské plienky v dobrej kvalite, ale sú to malé firmy, o ktorých takmer nikto nevie. „Niekto vyrobí 400 pracích práškov a predá ich v blízkom okolí, netúži po tom, aby ich predával tri tisíc. Jemu to stačí. Tak im aspoň pomôžeme tým, že sa prostredníctvom nás dostanú na trh v Bratislave a nájdu si cestu k ďalším odberateľom. Väčšinou ide o firmy z ekonomicky slabších regiónov, kde aspoň takouto malou formou pomáhame udržať zamestnanosť."

Slovo chlapa

Šesť malých predajní v Bratislave nedokáže vyvinúť tlak veľkého obchodného reťazca. Firma nemôže prísť za výrobcom a povedať mu, čo a ako má vyrábať. „Hľadáme sortiment, ktorý spĺňa naše kritériá. Na internete povedzme nájdeme firmu, ktorá vyrába kečupy a paradajkové pretlaky so zložením, ktoré nám vyhovuje, tak im zavoláme a oslovíme ich."

Ak má firma 75 dodávateľov a cez 450 tovarových položiek, nemôže si dovoliť otestovať pravidelne všetky produkty. „Musíte sa jednoducho spoľahnúť na poctivosť svojich dodávateľov alebo si všetko vyrábať sami - inak to nejde." Zatiaľ čo v Českej republike venujú potravinám väčšiu pozornosť a pravidelne tam vychádza spotrebiteľský časopis dTest, ktorý overuje kvalitu jednotlivých produktov, na Slovensku skutočný záujem o potraviny chýba.

Nové pobočky

Firma Starý Otec chce v Bratislave otvoriť ďalšie predajne. „Ak sa potom niekde pohneme, určite to bude blízke okolie ako Trnava alebo Nitra. Určite hneď nepôjdeme do Košíc, Popradu, Banskej Bystrice alebo Žiliny," zamýšľa sa Piroško. Dôvody sú ekonomické. Sortiment v Košiciach by musel byť nevyhnutne odlišný ako sortiment v Bratislave: „Máme vlastnú pekáreň pri Bratislave, v Košiciach by sme si museli hľadať lokálneho dodávateľa." Spoločnosť by sa musela spoľahnúť na kvalitu produktov miestnych výrobcov. Šesť predajní v Bratislave zabezpečuje to, že sú odoberané množstvá väčšie, takže sú aj pre dodávateľov zaujímavejšie. „Ak by sme v Košiciach otvorili predajňu a za týždeň by sa tam predalo 40 kusov bryndze, bol by problém nájsť niekoho, kto by ju tam doviezol, ak by nebol z najbližšieho okolia." S konkurenciou Piroško v budúcnosti počíta, ale zatiaľ zaspáva pokojne: „Sme asi prví viditeľnejší, ktorí predávajú čisto slovenské veci, ale samotná idea je mimoriadne silná a zaujímavá." Tento druh podnikania vníma ako beh na dlhé trate: „Nedá sa predpokladať, že si postavíte sieť obchodov a za tri mesiace ste v čiernych číslach." Firma Starý Otec má rok a pol a Piroško predpokladá, že poriadne adaptovanie sa na trhu trvá dva roky. Zatiaľ majú od zákazníkov veľa pozitívnych reakcií a čo sa týka budúcnosti, riešenie je jednoduché: „Musíte byť takí dobrí, aby sa k vám zákazník vracal."

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?